Ohjaustoiminta

Lasten kasvaessa aikuisiksi ja siirtyessä pois paikkakunnalta tai siirtyessä pois lajin parista, on luonnollista, että ohjaukseen osallistuneet vanhemmat siirtyvät uusien asioiden pariin. Tämän vuoksi uusia ohjaajia tarvitaan koko ajan.

Ohjaustoimintaan osallistuminen mahdollistaa monipuolisemman ja tiiviimmän tilaisuuden kasvaa yhdessä omien lasten ja heidän ystäviensä harrastusten parissa ja nähdä näin omin silmin heidän kehittymisensä, innostuksensa ja riemunsa.

LNM toiminnasta suurin osa kohdistuu eri ikäisten lasten harrastusryhmiin, joissa tavoitteellinen harjoittelu ei ole pääasia. Näissä ryhmissä pääasia on harjoitella liikunnallisia perustaitoja ja eri lajien perusteita sekä tärkeimpänä ylläpitää liikunnan riemua.
Ohjaaminen näissä ryhmissä onnistuu jokaiselta, joka vain heittäytyy mukaan lastensa harrastuksiin, eikä siten edellytä lähtökohtaisesti erityistaitoja, kilpailu-uraa tai valmennuspätevyyksiä. Mikäli ohjaamisen perusasiat tuntuvat lähtökohtaisesti vierailta ja/tai haluat saada perusteita lasten/nuorten ohjaamisesta, kustantaa LNM kouluttautumisen ryhmänohjaajaksi liikunnan tai tietyn lajin ohjaukseen räätälöidyillä kursseilla. Ohjaajana ei tarvitse toimia yksin, vaan tukea löytyy muilta ohjaajilta ja lajijaostosta.

Nykyiset ohjaajat ovat täysin tavallisia – eri lajeja harrastavien – lasten ja nuorten vanhempia päivätöineen ja muine päivittäisine menoineen. Asian voi ajatella myös siten että ”Kun järjestää omille lapsillensa harrastusta jonkin lajin parissa, niin samalla siinä menee muutama naapuruston lapsikin. Vastavuoroisesti naapurustossa järjestetään jonkin toisen lajin harjoitteita ja oman lapsen voi sitten ohjata sinne.” Lapsille järjestyy näin monipuolisesti harrastusmahdollisuuksia paikkakunnalle. Mikäli harrasteryhmien pyörittämiseksi ei löydy vanhempia, ei koko toimintaa ole, sillä eri lajien kattojärjestöistä tai kunnalta ei ohjaajia tule, vaan ne pitää löytyä omalta paikkakunnalta. Pienellä paikkakunnalla ei yleensä ole mahdollista, että ohjaustoiminta olisi henkilön pääelinkeino, sillä osallistumismaksut nousisivat kohtuuttomasti palkattujen ohjaajien järjestäessä toiminnan.

Tavoitteellisesti harjoittelevien ryhmissä ohjaajina ovat pääosin niin ikään lasten ja nuorten vanhempia, jotka ovat kouluttautuneet pidemmälle valmennustoimintaan oman lapsen harjoittelun innoittamina. LNM on tukenut myös tavoitteellisemman valmennuksen kursseille osallistumista. Tavoitteellisesti harjoittelevien nuorten suoritukset ovat näkyvillä medioissa, mutta edustavat urheiluseuran koko toiminnasta vain pientä murto-osaa. Näkyvyys mediassa on siis hyvä osoitus järjestelmän toimivuudesta ja uskottavuudesta, missä pienistä lapsista kasvaa huippu-urheilijoita, urheilijoita, liikkujia sekä uusia seuratoimijoita seuraaville sukupolville.